Isztambuli ismertető
A késői ottomán korszakban a hatalmas vasútállomás
mellett olyan más jelentős kőépületeket is építettek, mint a Főposta, és néhány
kereskedelmi épületet, mint a 4th Vakıf Han. A korai Török Köztársaság idején
Eminönüt kiterjedten felújították, a Yeni Dzsámi előtti teret megnyitották, a
Galata híd végén álló fizetőkaput bezárták és a Fűszer Bazárt felújították; a
halpiacot eltakarították az Aranyszarv partjáról, és megnyílt az út Unkapanınál
az új hídnál.
1950-re a környéken állandó forgalmi dugók
alakultak ki, amelyet valamelyest tehermentesített a nagy parti út kiépítése
egészen az Atatürk nemzetközi repülőtérig. Mivel mára állandó
lakosainak száma jelentősen lecsökkent, 2009-ben összevonták a Fatih kerülettel.
A város a történelem folyamán
többször gazdát cserélt, perzsák, bithüniaiak, rómaiak, a bizánciak. 451-ben itt tartották a kereszténység
egyháztörténetében fontos khalkédóni zsinatot.
Később az arabok, a keresztesek és a törökök hódították
meg. A IV. keresztes hadjárat idején
tulajdonképpen földig rombolták, 1353-ban pedig oszmán kézre került (csaknem száz évvel azelőtt, hogy Konstantinápolyt meghódították). Ennek is köszönhető,
hogy Kadıköyben található Isztambul legrégebbi mecsete.
Konstantinápoly elfoglalásakor
Kalcedón a város határain kívül eső vidék volt, azonban hamarosan
hozzácsatolták Konstantinápoly igazgatásához, innen ered a kerület mai neve, a
Kadıköy jelentése „a bíró falva”, jelezve, hogy városi bíráskodás alá
tartozott. Az oszmán időkben a kerület népszerű piactér volt, ahol mezőgazdasági terményekkel
kereskedtek. Laktak itt örmények, görögök, zsidók és
törökök, a keresztény lakosság számára épült templomok és a zsidó zsinagógák ma
is állnak.
Belépődíj: 1.500 TRY a kombinált jegy ára, amely
tartalmazza a palotába, a hárembe és a Hagia Irene keleti ortodox templomba
történő belépés díját. A MuseumPass Istanbul ide érvényes.
A síró nők szarkofágja : Gyönyörűen faragott
szarkofág az ókori Anatóliából.
A sumér tábla : Az ókori Mezopotámiából származó
ékírásos tábla, az emberiség által ismert egyik legkorábbi írott szöveg.
Egyiptomi múmiák : A múzeum egyiptomi múmiák és
szobrok gyűjteményét tartalmazza, amely a világ egyik legrégebbi
civilizációjának művészetét és kultúráját mutatja be.
Eljutás: T1 villamossal, Gülhane istasyonu megállóig. Cím: Alemdar Cad. Osman Hamdi Bey Yokuşu Sk, 34122, Sultanahmet / Fatih, Isztambul.
Nyitvatartás: Április 1. - október 30.: minden nap
9:00-20:00. November 1.-március 31.: minden nap 9:00-18:30.
Belépő (2024) 15 €. 12 éven aluliak számára ingyenes.
1973 óta számos művészeti eseménynek,
koncertnek ad otthont.
Eljutás:
Nyitvatartás: minden nap 09:00 – 22:00
Belépődíj: 09:00 – 18:30 között 600 TRY / 18:30 –
22:00 között 1.000 TRY. A MuseumPass Istanbul ide nem érvényes
Nyitvatartás: naponta
9:00 - 18:30
Belépődíj: 100 TL
Nyitvatartás: nyári időszakban (április 1. –
november 1.) 08:30 – 23:00. Téli időszakban (november 1. – április 1.) 08:30 –
22:00.
Belépődíj: 650 TRY. A MuseumPass Istanbul itt
érvényes.
9. Turkey İş Bank Müzesi A bank nevét Atatürk víziójáról kapta, miszerint a katonai győzelmek csak gazdasági győzelmekkel lehetnek tartósak.
Az általa alapított ban az 1890-ben postaként épült történelmi házban található. Az épületet 1927-ben átadták a Türkiye İş Bankasınak, és bankfiókként használták 2004-ig. 2005-ben elkezdték múzeummá átalakítani, és végül 2007. november 14-én látogathatóvá vált. 2011 óta workshopokat szervez diákoknak
A múzeum gyűjteménye az İşbank fiókjaiból
idekerült tárgyakból áll, amelyek a bank mindennapi életének részei voltak,
valamint a bank archívumából származó papír- és vizuális anyagokból. A
múzeum első emeletén egy fix kiállítás található, amely az első teremből indul
és összesen 8 teremen keresztül folytatódik, és időrendi sorrendben meséli el
İşbank történetét. Ebben a kiállításban a gazdag archívum társadalmi és
gazdasági életét tükröző dokumentumok és fényképek, banki eszközök, például
írógépek és számológépek különböző időszakokból, bankspecifikus anyagok,
például malacperselyek, promóciós anyagok és reklámfilmek kerülnek
kiállításra. A múzeum földszintjét úgy tervezték, hogy bemutassa a
Bank földszintjén található banki páncéltermeket és pultokat. Ezen az emeleten
található az İşbank Culture Publications könyvesbolt is. A múzeum
alagsorában található a fő széfrész és a széf egység az ügyfelek számára.
A Sepetçiler pavilon
2010 óta a Zöld Félhold központja.
Nyitvatartás: minden nap nyári és téli időszakban
egyaránt 09:00 – 20:00. A jegypénztár 19:00-kor zár.
Belépődíj: 550 TRY. A MuseumPass Istanbul ide
érvényes.
Megközelítés: A Szűz Tornya egyrészt az
Üsküdar-Salacak kikötőből induló hajókkal érhető el minden nap 09:00 – 19:00
között. Az 50 TRY árú menetjegyet a kikötő jegypénztárában lehet megváltani. A
menetjegyre nem érvényes a MuseumPass.
Másrészt a Galataport kikötőből, az alábbi
időpontokban induló hajókkal érhető el: 11:00, 12:30, 14:15, 15:30, 17:00. Az
utolsó járat nem a Galataport kikötőbe megy vissza.
Nyitvatartás: hétfő kivételével nyári és téli
időszakban egyaránt 09:00 – 16:00. A jegypénztár 15:30-kor zár.
Belépődíj: 1.050 TRY A MuseumPass Istanbul ide nem
érvényes.
Eljutás: 36T/50N/54HT busz: Kırmızı Minare megálló. Cím: Piri Paşa, Hasköy Cd. No:5, 34445, Beyoğlu/Isztambul.
Belépőjegy (2024): 500 TL. Diákoknak 250 TL.
Nyitvatartás: Hétfőnként zárva. Nyitva kedd-péntek
9:30-17:00, szombat, vasárnap 10:00-18:00.
Ez az utolsó nagyobb
palota, amelyet az Oszmán Birodalom épített Isztambulban. Általános alaprajzát
tekintve a török-iszlám palotaépítészet hagyományát tükrözi, keleten a
palotakomplexum, nyugaton pedig a pénteki mecset (Yıldız Hamiye mecset).
Az 500 000
négyzetméteres Yıldız palota három fő részből áll. Az első rész a főpalotát
tartalmazza, ahol az adminisztratív épületek találhatók. A második rész a
szultánnak és háremének fenntartott magánterület. A harmadik rész a külső
kertből (ma Yıldız Park néven ismert terület) és a környező épületekből áll.
Míg ezt a parkot egykor a palota számára tartották fenn, most nyitva áll a
nagyközönség számára.
A palota III. Szelim
szultán (1789-1807) anyjának, Mihrisah szultánának épült. Később azonban II.
Abdulhamid szultán (1876-1909) uralkodása alatt a birodalom fő palotájaként
használták. Ebben az időszakban készültek el a kiszolgáló és kulturális
épületek a tisztviselők számára. Amellett, hogy színházat, könyvtárat,
gyógyszertárat, állatkertet, állatkórházat, valamint asztalos- és öntödei
műhelyeket létesített, ipari épületeket is építtetett, például a porcelángyárat
Yıldızben. A palota közelében állomásoztatta továbbá az első hadsereg jól
ismert második hadosztályát (Orhaniye és Ertuğrul laktanya). A becslések
szerint ebben az időszakban a palota lakossága, beleértve a közvetlenül és
közvetve szolgálatában állókat is, elérte a 12 000 főt. Az Oszmán Birodalom
végső közigazgatási központjaként és a szultán utolsó rezidenciájaként szerepel
a történelemben. 1946-tól katonai akadémiaként működött, majd 1978-ban a kulturális
minisztériumhoz került. A múzeum 1993-ban nyílt meg.
Eljutás: T1 villamos: Tophane megálló. Cím: Kılıç
Ali Paşa Mahallesi, No:1/1 Tophane İskele Caddesi, No:1, 34433 Beyoğlu-Istanbul
Belépőjegy (2024): 650 TL. Diákoknak és 64 éven
felülieknek 400 TL. 12 éven aluliak számára ingyenes. Ide nem érvényes a
múzeumkártya.
Nyitvatartás: Hétfőnként zárva. Nyitva
kedd-csütörtök, szombat és vasárnap 10:00-18:00, pénteken 10:00-20:00.
Belépő ára: 1 500
TL (2024. decemberében 16 740 Ft), érvényes a palotára és a háremre is
Nyitva: naponta 9:00 –
17:00
A múzeumban a regényben leírt szereplők által használt,
viselt, hallott, látott, összegyűjtött és elképzelt dolgokat gondosan
elrendezett dobozokban és vitrinekben mutatják be.
Nem kell elolvasni a regényt, hogy az ember
élvezze a múzeumot. Ahogy a regény élvezetéhez sem kell meglátogatni a
múzeumot. De azok, akik elolvassák a regényt, jobban megértik a múzeum
különböző jelentéseit, és azok, akik meglátogatják a múzeumot, sok olyan dolgot
látnak, amit nem vettek észre a regény olvasása közben. A regény 2008-ban
jelent meg, és a múzeum 2012 tavaszán nyílt meg.
Nyitva: 10.00-18.00 között, hétfőn zárva
Belépő: Teljes: 200 TL, kedvezményes: 100 TL )diákok és 65 év feletti látogatók számára kedvezmény)
Audio útmutató: 20 TL
A múzeumban
található tárgyakat, amelyek az Abbasid, Mamluk, Seljuk és Ottoman időszakok
ritka példáit mutatják be, az iszlám világ különböző sarkaiból gyűjtötték
össze. A múzeum arról ismert, hogy a világ egyik legjobb szőnyeggyűjteményével
rendelkezik. Emellett kézirataival is kiemelkedik, amelyek ritka
műalkotások. Üvegáruk, kő és terrakotta tárgyak, fém és kerámia tárgyak további
értékes darabok is megtekinthetőek a kiállításon.
A humorgalériának tekintett Schneidertempel
Művészeti Központ programjai meghatározó helyet foglalnak el a rajzfilmes
alkotások kiállításán.
hétfőnként zárva, más napokon
11.00-18.00 óra között tart nyitva.
Könnyen megtalálható, mert a Sultanahmet
villamosmegállótól déli irányba induló kis utcában rögtön jobb kéz felől van a
bejárata. Mintegy 10 líra belépő megfizetése után szintén hihetetlen élményt
nyújtó boltíves oszlopcsarnokba találjuk magunkat. A vörös függönyöknek és a
sárgás fényhatásoknak köszönhetően meglehetősen misztikus hangulatot próbálnak
kölcsönözni a helynek. Az oszlopcsarnokban ma már víz egyáltalán nincsen, de az
építmény kibérelhető különböző rendezvényekre. Az oszlopfőkön szinte mindenütt
kivehetők az építő kőfaragó mesterjegyei, méghozzá nem is szolid kis méretben
vannak a kő valamelyik sarkán elrejtve, hanem azok közepén, jó mélyen kivésve,
messziről is feltűnő formában.
1897-ben az Oszmán
Állami Hajógyár egyik kis épületében hozták létre – igaziból egy
látogatható raktár volt. Cemal pasa, aki 1914-ben haditengerészeti miniszter lett,
megreformálta a múzeumot is. A II. világháború alatt a leleteket védelmi
célból Anatóliába szállították. A háború végén úgy döntöttek, hogy a múzeumot
1946-ban visszaköltöztetik Isztambulba, a Dolmabahçe mecsetkomplexumba, amely
az akkori körülmények között a legmegfelelőbb hely volt, és 1948. szeptember
27-én nyitották meg a látogatók előtt.
1961-ben a múzeumot áthelyezték
jelenlegi helyére, Derya Barbaros Hayreddin pasa török
admirális kapitány emlékműve és sírja mellé a Beşiktaş térre.
A fő kiállítási épület 3
emeletes és 1500 m² területű. Az épület 4 nagy csarnokát és 17 termét
kiállítótérként használják, a termeket pedig a szélirányokról nevezték el. A
múzeumban szultáni hajók, tengerészruhák, kéziratok, hajómodellek, bannerek,
térképek és portolánok, festmények, tugrák és címerek, konyhák, navigációs
eszközök, hajófej figurák és fegyverek kerülnek kiállításra. A bejárati részben
oktatási játszótér és ajándéktárgy részleg található a fiatal korosztályok
számára.
A múzeumot, amelynek
helyreállítása befejeződött, 2013. október 4-én nyitották meg újra a látogatók
előtt.
2005-ben alapították, hogy múzeumként és kulturális központként is működjön a Suna és İnan Kıraç Alapítvány által végrehajtott átfogó kulturális kezdeményezés keretében.
A múzeum épülete a felújított Bristol Hotelnak és a szomszédos 5 emeletes lakóépületnek a kombinálásával jött létre. 2005. június 8-án nyitották meg a látogatók előtt.
A szállodáról annyit kell tudni,
hogy Achille Manoussos által a korszak általános építészeti
karakterének megfelelően tervezett, tégla anyagból falazott, klasszicista
jellegzetességekkel rendelkező Bristol Hotel építése 1893-ban fejeződött be, és
a szálloda az 1980-as évek elejéig szolgálta ki a magas rangú külföldi
vendégeket. A szálloda utolsó tulajdonosának, Ömer Lütfi Bengünek 1983-ban
bekövetkezett halála után az örökösei által eladásra kínált épületet először a
Yıldız Lastikçilik, majd az Esbank vásárolta meg.
Gyűjtemények
Az Orientalista Festészeti Gyűjtemény
európai művészek és oszmán művészek alkotásaiból áll, amelyeket az oszmán világ
és földrajz ihletett a 17. és 20. század között. Ez Törökország egyik
leggazdagabb gyűjteménye a maga területén. Osman Hamdi Bey A teknős tréner című
festménye is szerepel ebben a gyűjteményben.
Az anatóliai súly- és mértékgyűjtemény
közel 10 000 tárgyból álló gyűjtemény, amely az Anatóliában Kr. E. 2000-től
napjainkig használt fő súlyokat és mértékeket tartalmazza.
A Kütahya csempe- és kerámiagyűjtemény
mintegy 1000 darabot tartalmaz különböző időszakokból és típusokból. A
gyűjtemény részletes nyomon követést tesz lehetővé a Kütahya csempe- és
kerámiaművészet fejlődéséről a 18. és 20. század közötti időszakban.
Művészeti
projektek és kiállítások
A Pera Múzeum közös művészeti
projekteket valósít meg a világ vezető múzeumaival, gyűjteményeivel és
alapítványaival. A projektpartnerek közé tartozik a Tate Britain, a Victoria és Albert
Múzeum, a szentpétervári Orosz Állami
Múzeum, a JP Morgan Chase Collection, a New York School of Visual
Arts és a Maeght Alapítvány.
A múzeumban Jean Dubuffet, Henri Cartier-Bresson, Rembrandt, Niko Pirosmani, Josef Koudelka, Joan Miró, Akira Kurosawa, Marc Chagall, Pablo Picasso, Fernando Botero, Frida Kahlo, Diego Rivera, Goya, Alberto Giacometti,
Grayson Perry, Cecil Beaton, Giorgio de Chirico művei
is láthatóak voltak.
A múzeum az Arasta
piacon belül található a Kék Mecset komplexumában, és úgy hozták létre, hogy
magában foglalja a mozaikpadlót, amely részben érintetlen maradt a kelet-római
kori Nagy Palota portico udvarának északkeleti részén. A mozaikterületnek csak
180 négyzetmétere maradt fenn a mai napig.
A mészkőből, terrakottából és színes kövekből álló mozaikszemek átlagos
mérete 5 mm. Míg a háttérben lévő fehér márvány részeken a
"halpikkely" technikát alkalmazzák, a márványdarabok között az
"Opus Vermiculatun" stílusú ábrázolások helyezkednek el. Ezenkívül az
ábrázolásokat kontúrok határolják. A múzeum legszembetűnőbb mozaikjai: a
gyíkokat evő griff, az elefánt és az oroszlán, a kanca csikójának szoptatása, a
libákat terelő gyerekek, a kecskét fejő ember, a szamarát tápláló fiú, a
kancsót hordozó fiatal lány, az almát evő medvék és a vadásztigris küzdelmét
ábrázoló jelenetek. A mozaikokon 150 ember- és állatfigura és 90 különböző téma
található. Ehhez hasonlóakkal még a régészeti múzeumban
lehet találkozni, vallási témájú mozaikok ügyében pedig a Hagia Szófián kívül
még a Chora Múzeumot érdemes felkeresni
Nyitva naponta 9:00 –
19:00
Belépő: 15TL
33. Kariye Camii A késő bizánci művészet egyik ámulatba ejtő lenyomata, nem messze a városfalaktól található. Az eredeti templom még a 6. században épült, ami akkor meglehetősen messze esett a palotától, erre utal az elnevezés is, ami azt jelenti: vidéki. Ennek a templomnak a nagy része elpusztult, többször átépítettek, a 4. keresztes hadjárat (1202-1204) idején több fala is leomlott. Jelenleg látható formája a 13-14. században készült el. Hihetetlenül gazdagon díszített belső terekkel rendelkezik, freskókkal és mozaikokkal van illusztrálva. Nincsen 1mm2 sem, amit nem fed festék, takar mozaik vagy ragyog az aranytól. A Megváltó tiszteletére szentelt templomot az oszmán időszakban, 1511-ben dzsámivá alakították, 1945-tól műemlék és múzeum. Ekkor kezdték el láthatóvá tenni az eredeti belső díszítéseket. Az arany csillogása, a vallási témájú képek ábrázolása tökéletes összhangban van az épület formáival. Bibliai jelenetekkel illusztrálták tetőtől talpig a falakat, láthatunk Jézus és Mária életének szakaszait elmesélő történeteket.
A Múzeum felújítás alatt áll és így fő rész nem
látogatható, de még így is akad bőven látnivaló odabent.
34. Tekfur Sarayi Müzesi (Porfirogennetos Sarayi) / Porphyrogenitus Palota Az épület egy 13. századi palotakomplexum fennmaradt része, amely szorosan hozzáépült a városfalakhoz. Egy Cristoforo Buondelmonti nevű utazó 1420-ban lerajzolta. Akkor a császárnői palota része volt. Az oszmán időkben a szultán szórakoztatására szánt állatokat tartották az addigra már romossá vált épület falai között, többek között elefántokat és zsiráfokat. Aztán 1719-ben kerámia készítő műhellyé alakították át, ahol több égetőkemence is volt és gyönyörű izniki típusú fehér kerámiákat készítettek. Aki arra téved, az feltétlenül keresse fel ezt az szép épületet, és ha figyelmesen szemléljük a falakat, akkor még egy árnyékszéket is láthatunk. A kiállítótermekben leginkább színes csempék, fazekasmunkák találhatók és hozzá érdekességeket bemutató animációs videók, angolul is.
35. Yedikule hisari / Héttorony A szultáni palotától, a Topkapi szerájtól bizony jó messze helyezkedik el az erőd, gyalog nem érdemes elindulni. A Héttorony elnevezés a török Yedikule tükörfordítása. A „kule” szó voltaképpen arab eredetű, és kula-ként hangozhatott egykoron. Ezt a régies kifejezést őrizte meg Gárdonyi Géza is Egri csillagok című regényében, és honosította meg a magyar köztudatban. De egy török csak akkor ért meg bennünket, ha a Yedikulét keressük. Sivár egy környék, bár azért látszik a fejlődés nyoma; a látogatók számára egy büfé épült. Az erőd még mindig állja az idők ostromát, noha igencsak megtépázták az évszázadok viharai. A kövekből épült, pártázatos falak és a masszív, kerek tornyok kívülről még mindig ijesztő képet mutatnak. Látni a tengert a távolban. A távolban, ugyanis ez a partszakasz az utóbbi évszázadokban feltöltődött, ugyanis a Héttorony eredetileg a tengerparton állt. Magyar rabjaink is, ha sétálni mehettek, láthatták nap mint nap a tengert, mégsem érhették el soha. A cellák viszont nem a tengerre néztek. A földrengéseket, háborúkat, tűzvészeket követően a Yedikulén 1958-70 között Törökország első hölgy építészeinek egyike, Cahide Tamer végzett rekonstrukciós munkálatokat. Látszanak a jelenkori helyreállító igyekezet nyomai is, de még sok a teendő addig, amíg az erőd ismét tündökölhet. A Yedikule ma az Erődök Múzeumi Igazgatósága alá tartozik, minden nap 9:00-től 18:30-ig megtekinthető.
36. İtfaiye Müzesi /Tűzoltómúzeum Széchenyi Ödön a legnagyobb magyar, Széchenyi István gyermekeként 1839-ben jött világra. A későbbi Ödön pasát mindig is nyughatatlan, kalandokat kereső embernek ismerték. Életében először 1860-ban, Magyarországon harcolt a lángokkal, majd Londonban a kor legjobb tűzoltóitól tanult. Az 1860-as évek második felében nagy erőfeszítéseibe került a Pest-Budai tűzoltóság megszervezése, de ez a tapasztalat is segítette későbbi isztambuli munkáját.
Törökországba először 1870-ben látogatott el nyaralás céljából, éppen egy nagy isztambuli tűzvészt követően. A pusztítást látva felajánlotta szolgálatait Abdülaziz szultánnak, melynek gyümölcse csak 1873-ra érett be. Egy sikeres bemutatót követően – kiütve a nyeregből orosz riválisát - végül megkapta az isztambuli tűzoltóság felállításának feladatát. Ez a misszió a rendkívüli nehézségei ellenére is élete végéig elkísérte. 1880-ban az első keresztény lett, akit pasai rangra emeltek. 1922-ben bekövetkezett haláláig Isztambulban élt, idős korában is személyesen irányította a tűzoltást. Második felesége az isztambuli görög Christopulos Eulália volt, akitől a szultáni fővárosban négy gyermeke született.
Az 1990-es évek elején róla nevezték el
Isztambul első tűzoltó múzeumát, mely azonban a Besiktas városrészbe történő
költözése után a Tűzoltó Múzeum elnevezést kapta. A múzeum Széchenyi Ödönről
szóló részében 2020. október 7-én került felavatásra Szabó Tamás ötvös és
Kovács Zoltán szobrászművész közös alkotása, egy bronz Széchenyi-emléktábla,
mely a Magyar Tűzoltó Szövetség ajándékaként került a török intézménybe. A
feriköji katolikus temetőben található sírját pedig mind a mai napig évente
megkoszorúzza az isztambuli tűzoltóság.
37. Sepetçiler Kasri / Sepetçiler pavilon Az oszmán időben a palotához tartozó hajók voltak azon a helyen, ahol a Sepetçiler pavilon található. Guillaume-Joseph Grelot francia utazófestő a 17. század végén megjelent könyvében azt írta, hogy 5-6 csónakház és kis gálya volt itt. A Sepetçiler pavilonban, akárcsak a közelében levő Yalı kastélyban az oszmán szultánok figyelték a haditengerészet távozását vagy visszatérését.
A Sepetçiler pavilon a II. Theodosius bizánci
császár (408 - 450) uralkodása alatt felhúzott falakra épült. A pavilon
építését 1591-ben kezdte meg Sinan pasa nagyvezír III. Murat szultán
(1574-1595) uralkodása alatt.
A Sepetçiler pavilon 2010 óta a Zöld Félhold
központja.
38.
39.
40.
Nyitvatartás: nyári és téli időszakban egyaránt 09:00 – 19:30 (A jegypénztár 19:00-kor zár.)
Belépődíj: 25,00 EUR. A MuseumPass Istanbul ide nem érvényes.
A látogatáshoz le kell venni a cipőt. Rövid nadrágban, és rövid szoknyában nem lehet bemenni. Nőknek kötelező a fejkendő, ezt a bejáratnál automatából lehet venni 30 TL-ért. Nem javasolt a látogatás a napi ötszöri imádság idején, különösen a péntek déli imádságkor. Ezekben az időszakokban az imádkozókat és a turisztikai célú látogatókat kordonokkal választják el. Az imádságok előtt 1 órával, ill. utána fél órával számoljuk azt az időpontot, amikor ne látogassunk el ide. Egyébként pedig érdemes késő délután ide látogatni, kisebb a sor mint a reggeli, délelőtti órákban.
A mai napig egyházi épületként funkcionál. Ezért, csak mezítláb lehet belépni. Előírás a férfiaknak a hosszú nadrág, a nőknek pedig a fejkendő, a vállat takaró, s bokáig érő ruházat (amit a helyszínen is lehet kapni, de aki nem szeretne más által viselt kendőt felvenni, az vigyen magával). Belépéskor a cipőt le kell venni (ezért jó ötlet lehet zoknit is vinni nyári napokon, amikor egyébként esetleg nem viselnénk), és magunkkal vinni, melyhez adnak műanyag zacskót. Nagy sorok szoktak kialakulni, ezért érdemes korán odamenni. Ide az ima idején nem lehet bemenni, ekkor lezárják a turisták előtt.
A Kék Mecsetbe nem muszlim vallásúak kizárólag ima időn kívül léphetnek be. A 2015-2023 között tartott felújítás után ismét nyitva. Minden nap 8:30-17:45, de az imádságok idején, ill. azelőtt fél órával a turisták előtt zárva. Ezek az időpontok: hajnalban, dél környékén, délután, naplementekor, és közvetlenül sötétedés előtt. Az imák ideje a nap állásától, évszaktól, időzónától függnek, pontosan a különböző napokon ITT megtekinthetők, ill. a mecset előtt is ki vannak írva. De biztosan minden évszakban nyitva van 8:30-11:30 között.
Belépődíj: ingyenes
- Büyük Mecidiye Camii /
Ortaköy-mecset Az Ortaköy-mecset (törökül Büyük Mecidiye Camii) neobarokk stílusú
oszmán kori mecset Isztambul Ortaköy (Beşiktaş) városrészében, a
Boszporusz partján. A mecsetet I. Abdul-Medzsid szultán építtette, az
építés idejéről megoszlanak a vélemények, egyes források szerint 1853 és
1854 között épült, más szakemberek szerint 1864-ben. Az építész az örmény
származású Garabet Balyan volt, akit fia, Nikogos segített. A mai mecset
helyén 1721-ben egy kisebb mecset állt, melyet az akkori vezír veje,
Mahmut aga építtetett, de 1730-ban a Patrona Halil vezette
janicsárfelkelés során lerombolták. Az 1960-as években az újat is az
összeomlás veszélye fenyegette, ezért megerősítették az alapját.
- Beyazit Camii A második Isztambulban épült császári mecset (a Fatih Camii után),
a Beyazıt Camii 1501 és 1506 között épült II. Beyazıt, a Hódító Mehmet fia
parancsára. Figyelemre méltó a mecset kivételes finom kőhasználata,
márvány, porfír, zöld antik és ritka gránittal. A mihrab egyszerű, kivéve
az azt keretező gazdag kőoszlopokat. A zárt udvaron 24 kis kupola és egy
központi mosdókút található. Beyazıt türbe (sírja) a mecset mögött
található.
- Sokollu Mehmed Pasa Camii
- Rustem Pasha Camii Gyönyörűen felújított mecset izniki csempékkel.
- Yeni Camii
- Süleymaniye Camii /
Szulejmán-mecset Jóllehet, a Kék
mecset Isztambul vallási központja, ám szakértők a Süleymaniye-mecsetet
tartják a városi szakrális építészet kimagasló példájának. A
legkiemelkedőbb oszmán-török szultán nevét viselő mecset ugyan csak a
második legnagyobb Isztambul városában, de az egykori hét domb egyikére
építve uralja a belváros látképét. A mecsettől pedig pazar kilátás nyílik
az Aranyszarv-öbölre. A hatalmas mecsetkomplexumot a birodalom leghíresebb
építésze, Mimar Sinan építtette 1550-57 között. Azóta több tűzvész
sújtotta: 1660-ban, majd legutóbb az I. világháború idején égett le,
amikor is az udvaron lévő fegyverraktár felrobbant. A mecsetet ezután csak
1956-ban állították helyre. Belső terét itt is a monumentális kupola
alatti tér uralja, míg a mecset belső udvarát pompás árkádsorok
szegélyezik. Oszlopai feltételezések szerint a Hippodrom egykori bizánci
császári páholyából származnak, udvarában pedig többek közt az uralkodó
feleséségének, Haseki Hürremnek a mauzóleumát találjuk.
A nem muszlim vallásúak kizárólag ima időn kívül léphetnek be. A napi öt ima pontos isztambuli idejét itt lehet ellenőrizni.
Nyitvatartás: minden nap 09:00-18:00 között, de az imák idején zárva van.
Belépődíj: ingyenes Belépési szabályok: A mecsetbe férfiaknak és nőknek egyaránt csak térdet, vállat és a kar felső részét eltakaró ruhát viselve, kizárólag cipő nélkül szabad belépni. A lábbelinket vagy egy műanyag szatyorban vihetjük magunkkal vagy az erre kijelölt cipőtárolóba helyezhetjük el. A látogatók nagy száma miatt célszerű az első megoldást választani. Továbbá nőknek a hajat eltakaró kendőt kell viselniük.
- Sokullu Mehmet Pasha Mosque
- Dolmabahçe Camii
- Arap Camii Ez volt az első mecset Isztambulban, ezért eltér a többi klasszikus
mecsettől
- Kanuni Sultan Süleyman Türbesi
- Sveti stefán Kilisesi
/ Szent István Ortodox Templom A Sveti stefán
Kilisesi bolgár ortodox templom különlegessége, hogy az egész
épületet vas elemekből állították össze. Egy szájról szárja terjedő monda
szerint az előző fatemplom leégése után Abdul Aziz szultán úgy adta meg az
engedélyt új templom építésére hogy három hónap alatt el kell készülnie az
új épületnek. A hívek gondolkodtak, hogyan lehetne ezt megvalósítani, majd
az az ötletük támadt hogy előre gyártott vaselemeket fognak használni. Az
építéshez a valóságban a bolgár kormány pályázatot hirdetett, amelyet
egy örmény építész nyert aki egy osztrák céget bízott meg az 500
tonnás vasszerkezet elkészítésével. 1893 és 1896 között az előre
legyártott darabokat 100-uszályon szállították le a Dunán és a Fekete
tengeren. A vízbe 325 darab Brazíliából hozott vasfa cölöpöt
vertek, majd a vaselemeket a vízen csavarozták össze, és így emelték a fa
alapzatra, így az egész épület hasonlatosan a velencei palotákhoz -
gyakorlatilag a vízben áll. Ikonjait az orosz Lebedjev festette, a hat
darab összesen 400 kg tömegű harangját Oroszországban öntötték. A
templomot másfél év alatt szerelték össze, majd 1898-ban szentelték
fel. A patriarka azonban csak 1945-ben ismerte el hivatalos
templomként. 2019-re az állapota jelentősen megromlott, ezért bezárták,
majd felújítás után 2018-ban nyitották meg újra.
- Kücük Aya Sofya Camii Feltehetően 530-533 között épült Justinianus császár feleségének
Theodora császárnénak személyes megrendelésére és irányításával. A
szabályos nyolcszögletű alappal rendelkező templom eredetileg a keresztény
monofizita irányzatot követők részére készült. Theodora császárnő
kifejezetten támogatta a korai keresztény teológiai vitákban részt vevő
monofizitákat, akik Jézusnak isteni mivoltát ismerték el, szerintük
Istenember volt nem pedig ember és Isten, vagyis értelmezésükben
egylényegű. Később őket eretnekeknek nyilvánította a katolikus egyház. A
Közel-Keleten, a régi Mezopotámia területén élő jakubiták a monofizita
irányzat továbbvivői.
Napjainkban az épület működő mecset, amely csodálatosan megőrizte eredeti építészeti jegyeit, páratlan élményt nyújt, ahogy belül az iszlám festészet mellett megcsodálhatók még a bizánci indamotívumos oszlopfő díszítések, az eredeti görög feliratok, valamint foltokban még láthatók eredeti festések is.
- Fethiye Camii Irene cszászárné alapította a Pantokrátor (Megváltó Krisztus)
monostort, és a hozzátartozó kórházat. A monostort ma Zeyrek dzsáminak
hívják és mecsetként funkcionál. Az idők folyamán a hatalmas komplexum
elpusztult, csupán a dzsámivá alakított templom maradt meg, amely a hármas
osztású. Felújítás alatt van és csak az imák idejére nyitják ki. Az
eredeti bizánci építészeti elemekből az oszlopfők mintázata még gyönyörűen
látszik, a főbejárat fölötti, valamint a keleti oldalak ablakkereteiben
megmaradt néhány mozaik töredék, amelyet láthatóvá tettek. Az eredeti
padlózata, amely gyönyörű márvány mozaikokkal van díszítve – annak
ellenére, hogy jó állapotban van – sajnos nem látható, mert szőnyegekkel
lefedik. A templom együttes alatt a több ciszterna létezett,
ezek közül a legnagyobból még most is látható a főútról.
- Molla Zeyrek Camii / dzsámi Szent Piroska/Komnénosz Eiréné (1084-1134) bizánci császárné,
magyar királylány kezdeményesére 1118-1136 között épült templom-,
kolostor- és kórház együttes. Az Aja Szófia mellett a második legnagyobb
bizánci épület a mai Isztambulban. 1453-tól, Isztambul elfoglalását
követően Zeyrek Molla dzsámi. Noha az épület mecset, egykori keresztény
templom jellege jól látható. A műemlék-együttesben az elmúlt évtizedekben
számos restaurálásra került sor, amely a bizánci emlékekre is kiterjedt.
Híres mozaikpadlóval, az ún. opus sectile-vel bír. Eiréné császárnét itt
temették el, állítólagos szarkofágja később került át az Aja Szófiába.
- Barbaros Hayrettin Pasa Türbesi
KÖZTÉRI ÉPÍTMÉNYEK: SZOBROK, SZÖKŐKUTAK, ROMOK
1. Kamondo Merdivenleri / Kamondo lépcső A Bankalar utcát Karaköy felső részeivel összekötő Kamondo
lépcsőt az 1850-es években építette a Kamondo család, a régió egyik
legfontosabb bankárcsaládja. A család a 15. században menekült el a
spanyol inkvizíció elől, és előbb Velencében, majd a 17. században
Isztambulban telepedett le. A bankjuk rövid idő alatt a korszak
egyik elismert nemzetközi intézményévé vált. A 19. század vége felé
a Kamondo ősök úgy döntöttek, hogy Párizsban telepednek le. A család
nagyban hozzájárult a párizsi művészeti világhoz is. Isaac Kamondo, Abraham
Behor fia hozta a Champs-Élysées Nemzeti Színházat a városba, és Moise Kamondo,
Nissim Kamondo fia hozta a Nissim Kamondo Múzeumot a városba. Folytatva apja
hagyományait és Párizs egyik legfontosabb gyűjtőjévé vált, Isaac Kamondo
impresszionista festménygyűjteményét a Louvre Múzeumnak adományozta. Moise
Kamondo viszont párizsi kastélyát és 18. századi műtárgygyűjteményét az Union
des Arts Decoratifs-ra hagyta a Nissim Kamondo Múzeum megalapítására, amely ma
is működik Párizsban. A Kamondo család számos épületet épített Isztambulban is,
és ezek többsége ma még elég romos állapotban van. Az Északi
Haditengerészeti Parancsnokság Kasımpaşában, Galata Résidence, Kamondo Inn a
Serdar-ı Ekrem utcában, Büyükada Han a Meşrutiyet utcában, Saatçi Han
Karaköyben, Latif Han, Lacivert Han, Yakut Han, Jewelers Han, Lüleci Han, Gül
Han is ide sorolható.
2. Bizans sulrari / Bizánci fal
3. Verdizar Kadın Çeşmesi
4 Yilanli Sütun / Serpentin oszlop
Eredetileg a Delphoi-i Apollón templom előtt állt
Görögországban, és a perzsák felett aratott győzelem emlékére állították fel
Kr. e. 479-ben. Bár az oszlop művésze és építési helye ismeretlen, azt
állítják, hogy valószínűleg a görögországi Aigina szigetén készült, amely
korában híres volt bronzöntési technikájáról. Az arany üstöt, amelyről
úgy gondolják, hogy az oszlop tetejére helyezték, Kr. E. 357 és 346 között
beolvasztották, hogy fedezzék a háborús költségeket. A három összefonódó kígyót
ábrázoló oszlopot I. Konstantin császár hozatta Isztambulba a 4.
században. Azt mondják, hogy a várost megalapítása után kígyók és rovarok
fertőzték meg, és Konstantin császár megszállottja volt annak, hogy az oszlopot
a városba hozza, hogy megszabadítsa a kártevőktől. Az oszlop eredetileg három
kígyófejjel rendelkezett, kettő eltűnt, a harmadik az Isztambuli Régészeti
Múzeumban található. Ezt egyébként az Aya Sofia 1848-as javítási munkálatai
közben találták.
5. Aqueduct of Valens A Valens vízvezeték (törökül Bozdoğan Kemeri vagy Valens Su
Kemeri) Isztambul egyik legismertebb ókori műemléke. A 4. században építették,
és a város vízellátásának biztosítására szolgált. A vízvezeték híres hosszú
íveivel és impozáns kőből készült szerkezetével tűnik ki. Az építmény a mai
napig megmaradt, és a város történelmét tükrözi. Az európai oldalon
Kemberburgaz és Göktürk városnegyedek között ível át a főút felett a
leghosszabb egyben megmaradt szakasza, ami 711 méter hosszú. Ezen kívül még
Kemerburgaz és Bahçeköy városrészek között is találhatók falszakaszok.
6. Theodosius Dikilitasi / obeliszk
7. Galata surlali / Galata falak/ Genovai
falak A genovaiak az 1204-es latin invázió után kezdtek letelepedni
a Galata régióban. 1303 és 1352 között a velenceiek nyomására falakkal vették
körül ezt a területet.
Örme
Dikilitaş
Antiochos
Sarayi Kalintilari / Antiochus-palota az V. században épült. Az 1940-es és
1950-es években a Hippodrom közelében végzett ásatások során tárták fel a
palota építményét, amelynek néhány maradványa ma is látható. A 7. században a
palota egy részét templommá alakították át.
Saliha
Sultan Sebili ve Çeşmesi A szökőkutat 1732-ben építette Saliha Sultan, II. Musztafa
felesége
Milyon
tasi
Sultanahmet
Meydani / Hippodrom tér Ami
Rómának a Colosseum, az Isztambulnak a Hippodrom. Septimus Severus kezdte el
építeni 193-211 között, de Nagy Konstantin tökéletesítette a lóversenyteret,
amely a császári palotától, délnyugatra helyezkedett el. A kettő magas
obeliszket egyenesen az egyiptomi Karnakból szállították ide, azt mondják, III.
Thutmosis fáraó idejében készült még. Ezen a téren szórakozott régen a nép,
egyes becslések szerint 100.000 ember fért be az egykori arénába. Ma ebből már
semmi nem látható, ellenben a Hipodrom-téren Kr.e 1900-ból származó egyiptomi
obeliszk mellett egy kígyós delphoi és egy 10. századi bizánci oszlopot is
találunk. A Hippodrom tér a 4. keresztes hadjárat (1202-1204) rablásait
már nem tudta kiheverni, utána már sosem nyerte vissza eredeti fényét.
Alaman
Cesmesi / Német szökőkút
Sultan
III. Ahmet Cesmesi / III. Ahmet szultán szökőkútja
Barbaros
Meydani
KÖZÉPÜLETEK
1.
VENDÉGLÁTÁS,
VÁSÁRLÁS, SZÓRAKOZÁS
1.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése