Salzburg
Ha a várost is olyan jól ismerném, mint a pályaudvart ....
A látnivalókat abban a sorrendben írom, ahogy nekem leginkább tetszik
Mirabell kastély
Maga a kastély kicsit mostohagyermek a park csodái mellett. Igaz, nincs benne múzeum, amit meglátogathatnánk, ugyanis Salzburg városának közigazgatását intézik innen. De be lehet menni, és bent rejtett csodával találkozhatunk: egy csodálatos barokk lépcsőházzal (Engelsstiege, azaz Angyal-lépcső).
A pompás márványlépcsőt Lukas von Hildebrandt udvari
építész tervei alapján, Franz Anton Harrach érsek megbízásából építették az
1720-as években. A fülkeszobrok Georg Raphael Donner, a puttók Johann Franz
Caspar művei. A pazar lépcsősor egy szintén pazar terembe vezet: ez a
Marmorsaal, azaz Márványterem, ahol Mozart is muzsikált. A látogató nyugodtan
felmehet ide, bár az is előfordulhat, hogy a term zárva lesz. De a lépcsőház
miatt akkor is érdemes betérni!
A Mirabell-kastélyt első formájában Wolf Dietrich érsek …
(Ezt a címet római katolikus főpapok viselték, akik
a kora középkortól 1803-ig Salzburg és térsége, mint független hercegség
uralkodói voltak. Személyükben egyesítették az egyházi és a világi hatalmat, a
pápához hasonló jogokkal rendelkeztek. Így a 19. század elejéig Salzburg volt a
világ második legnagyobb egyházi állama, amelynél csak Róma volt nagyobb.
A sóbányászatnak köszönhetően gazdag hercegség is
volt, így a hercegérsekeknek igazán módjukban állt tartományukat, székvárosukat
fejleszteni. Történelme folyamán három egymást közvetlenül követő hercegérsek:
Wolf Dietrich von Raitenau (uralk. 1587-1612), Marcus Sitticus (uralk.
1612-1619) és Paris Lodron (uralk. 1619-1653) tette Salzburgot a világ egyik
legcsodálatosabb városává, észak Rómájává.)
… építtette 1606-ban élete nagy szerelme, a gyönyörű
Salome Alt – és közös gyermekeik – számára. Eredetileg közvetlenebbül viselte a
hölgy nevét, ugyanis Altenau-kastélyként volt ismert. Már ekkor parkot
alakítottak ki körülötte. A következő évszázadokban a kastély a parkkal együtt
több lépésben bővítéseken, átalakításokon ment át. Leginkább meghatározó
megnagyobbítása és átalakítása 1722 és 1727 között a nagy barokk építész,
Johann Lukas Hildebrandt nevéhez fűződött. 1818-ban egy puszító városi tűzvész
után egyszerűbb formában állították helyre, de maradtak részletei a
Hildebrandt-időből, mint például a már megmutatott gyönyörű márvány lépcsőház.
Az 1559-ben született Wolf Dietrich von Raitenau
1587 és 1612 között volt Salzburg és környékének egyházi és világi vezetője.
Igazi reneszánsz ember, magasan képzett egyházi személyiség volt, nagy
műveltséggel, nagy ambíciókkal, nagy lehetőségekkel és hatalommal, ám sokszor
szeszélyes és kíméletlen vonásokkal. Államférfiként példaképe az általa
személyesen is ismert Macchiavelli volt.
A hercegérseki udvarban fejedelmi élet folyt:
Itáliából hozatott muzsikusok, francia tánc- és vívómesterek jelenléte is jelzi
ezt. Az udvari szolgálattevők libériáit már akkor a legújabb francia
divat-trendek felhasználásával tervezték. Az érseknek ezeknél maradandóbb
alkotásai városában a két belvárosi hercegérseki palota, a Residenz és a Neue
Residenz felépítése. Fő törekvése volt, hogy a középkori városkából méltó
érseki székhelyet alakítson ki, hogy létrehozza Észak Rómáját.
Városrendezési tevékenysége révén ugyan egész
középkori negyedeket számoltatott fel, de így alakult ki például a monumentális
Dóm tér. Magát a dómot is ő akarta felépíttetni, természetesen olasz
építésszel, de az már nem fért bele életébe, így utóda tette meg. De Wolf
Dietrichnek köszönhetően alakult ki a város egy másik szép, központi tere, a Residenz
térhez kapcsolódó, azóta Salzburg nagy szülöttéről elnevezett Mozartplatz.
Szerelme, a polgárlány Salome Alt (1568-1633)
kereskedőcsaládból származott. A korabeli krónikák szerint vörösesbarna
hajával, nagy, kifejező, világosszürke szemeivel Salzburg legszebb lánya volt.
Az érsekkel egy óvárosi tavernában ismerkedett meg, és miután első ízben
titokban a vendége volt, soha többé nem ment vissza a szülői házba.
Akkoriban egyházi berkekben sok szó esett arról,
hogy eltörölnék a cölibátust és Wolf Dietrich komolyan szerette volna feleségül
venni a lányt. Egyes források arról szólnak, hogy titokban össze is házasodtak.
Mindenesetre kapcsolatuk, amelyet teljesen nyíltan tartottak fenn, életre
szóló, nagy szerelem volt, hosszú együttéléssel, bő gyermekáldással: tizenöt
gyermekükből tíz maradt életben a kisgyermekkor után. Salome kifejezetten jó,
nyugtató hatással volt a hajszolt tevékenységű és elég szeszélyes természetű
érsek személyiségére. Aki ha már legálisan nem vehette feleségül, annyit azért
tudott tenni érte, hogy közbenjárására II. Rudolf császár 1609-ben nemesi
rangra emelte Salomét, amivel gyermekei megszabadultak a törvénytelen születés
bélyegétől.
Wolf Dietrich részéről ez a szerelem nem egy nagyúr
szeszélye volt, hanem egy valóban életre szóló komoly kapcsolat, amit mutat,
hogy anyagilag is és minden más szempontból gondoskodni akart családjáról: így
építtette számukra 1606-ban az eredetileg Altenau nevet viselő kastélyt, amely
akkor kívül esett a városfalakon, s ezzel Salomét és gyermekeit a városi
hatóságok akadékoskodása alól is sikerült kivonnia.
Ám hosszú évek nagystílű életmódja és városának nagyívű
fejlesztése után hirtelen minden összeomlott Wolf Dietrich körül. 1611-ben a
sóbányászat körüli addigi területi viták a bajorokkal fegyveres harcba csaptak
át. Az ún. só-háború során a bajor csapatok elfogták az érseket. A helyzetet
maradéktalanul saját unokaöccse, a feltörekvő Marcus Sitticus aknázta ki –
talán ő is Macchiavelli-követő volt. Átvette a hercegérseki hatalmat, Wolf
Dietrichet pedig bezáratta saját régi várába, Hohensalzburgba.
Azt mondják a krónikák, hogy egy ízben, amikor a
szegény rab érseket rajtakapták, hogy Saloméhoz írt leveleket dobott ki az
ablakon, viszonylag kényelmes szobáiból ablaktalan helyiségbe vitték és ott
raboskodott 1617 januárjában bekövetkezett haláláig. Aztán Marcus Sitticus, aki
a hatalomátvétel módjának ellenére Salzburg nagy városfejlesztő érsekei közé
emelkedett, többek között Salome kastélyát és parkját is tovább bővíttette,
alakíttatta. De, hogy eltörölje az érseki szerető emlékét, átnevezte
„Mirabell”-re, azaz „csodálnivalóan szép”-re, ami akár Salome állandó jelzője
is lehetne.
Wolf Dietrich érsek díszes mauzóleumban nyugszik a
Szent Sebestyén-temetőben, a Gabrielkapellében, amelyet még uralma teljében
építtetett magának. Városa szívében elfoglalt helyét jelzi, hogy még a 19.
században is élt a hagyomány, miszerint nem is halt meg, hanem síremléke alatt
ül egy íróasztalnál és tollal a kezében, iratokkal körülvéve továbbra is a város
tervezésén dolgozik.
S mi lett Salome sorsa? Az érsek elfogásakor őt is
letartóztatták, de szabadon engedték. Az érsek előrelátó intézkedéseinek
köszönhetően anyagilag független volt, nemesi státuszú. Gyermekeivel Wels
városába költözött. Ott hunyt el 63 éves korában, 1633-ban. Emlékét Salzburgban
a belváros közepén, a mostani Sigmund Haffner Gasse 6. szám alatti ház
kapualjában feliratos emléktábla őrzi, a kutatások szerint ugyanis abban a
házban született.
Portrék is maradtak fent róla, így egy 1605-ből,
tehát még életéből származó miniatúra. A helyi hagyomány szerint az ő
arcvonásait őrzi a parkban található Susanna-kút szobra is. Egy késői
rekonstruált képével a Márványterem bejárata mellett találkozhatunk, ha
felmegyünk a gyönyörű márványlépcsőn. Életrajzi regény is született róla, mely
elérhető magyarul, ez pedig Erwin H. Rainalter: Mirabell – Egy asszony története
című kötete.
A park mai formáját 1690 körül nyerte el Fischer von
Erlach tervei alapján Johann Ernst von
Thun érsek megbízásából. A park közepén
található magas szökőkút körül Ottavio Mosto szobrászművész alkotásait, négy
szborcsoportot csodálhatunk meg, melyek a négy elemet- víz, föld, levegő, tűz-
szimbolizálják. Párisz vízen rabolja el Helénát, Pluto Perszephonét a föld alá
viszi magával, Herkules Anteos gigászt emeli a levegőbe, és Éneász vállain
hozza ki apját Anhiszész-t a lángoló Trójából.
A szökőkúttól jobbra, az egykori üvegházban
(Orangerie) található a Barokk Múzeum (Barockmuseum), ahol a XVII. és XVIII.
századi műremekek, elsősorban oltárképek és falfestmények olajvázlatai és
tervei láthatók.
A Pegasus-kút a Pegasus-lovasszoborral az innsbrucki
szobrász, Kaspar Gras műve és 1913-ban került a parkba.
A sövényszínház a Mirabell-kert nyugati részén
található. Ez az egyik legrégibb szabadtéri színpad az Alpoktól északra. Nyáron
többek között hagyományőrző műsorok színhelye.
A törpenövésű alakokból formált kert Johann Ernst
Graf Thun korából származik. Eredetileg 28 untersbergi fehér márványból készült
alakot mutatott be és a maga nemében Európa legrégebbi törpe szoborparkja.
A díszrózsa ágyásokból álló rózsakert közvetlenül a
kastélytól délre található.
A Mirabell-kert mint híres filmdíszlet
A Mirabell-kert a Felsenreitschule és a Nonnbergi
apátság mellett a „The Sound of Music“ című film és musical leghíresebb
díszletei közé tartozik. Maria és a gyerekek a kastély előtti Pegazus-kút körül
táncolva éneklik az ismert „Dó, ré, mi”- dalt. A jelenet végén a Trapp család a
rózsák dombja előtti lépcsőkön sorakozik fel a fináléhoz. A nézők közben a
Mirabell-kert és a vár varázslatos látványában gyönyörködhetnek.
Mirabell-kastély és Barokk lépcső - Angyal lépcső:
hétfőtől szombatig kb. 8-18 óráig (vasárnapokon és ünnepnapokon zárva)
Márványterem: hétfőn, szerdán, csütörtökön kb. 8-16
óráig, kedden és pénteken 13-16 óráig / nincs látogatási lehetőség különleges
rendezvények esetén
A többi helyiségben a városi önkormányzat működik,
ezért látogatásra nincs lehetőség.
Mirabell-kert: naponta kb. 6 órától a sötétedésig
nyitva, téli korlátozások
Fakült Theater: a téli hónapokban zárva
Orangerie: egész évben nyitva, naponta 9-16 óráig
Törpe kert: a téli hónapokban zárva
Megjegyzések
Megjegyzés küldése